Płyny- Co? Ile? i dla czego? należy pić! w kamicy układu moczowego

Częstotliwość występowania kamieni moczowych jest wyższa w krajach o gorącym klimacie. Woda w ustroju stanowi przeciętnie 60% masy ciała dorosłego człowieka.
Jej zawartość podlega wahaniom i zależy od wielu czynników jak np. wieku, budowy ciała, warunków otoczenia i spożycia soli kuchennej.
W warunkach odwodnienia ustroju dochodzi do wzrostu stężenia we krwi wazopresyny, która powoduje zatrzymanie wody w organizmie przez zwiększenie wchłaniania zwrotnego wody w cewkach nerkowych i tworzenie zagęszczonego moczu.
Podstawowym skutecznym zaleceniem zmniejszającym ryzyko powstawania kamieni moczowych jest zwiększona podaż płynów do 4-5 l na dobę, która niesie za sobą redukcję przesycenia moczu. Wykazano, że spożywanie mniej niż 1 litra napojów i wytwarzanie mniej niż 1 litra moczu na dobę sprzyja powstawaniu kamieni wapniowych.
Ośmioletnie badania prospektywne dowiodły, że ryzyko występowania kamicy jest o 32% mniejsze u osób spożywających 2700 ml płynów dziennie niż u osób, które wypijały mniej niż 1400 ml płynów dzienne.
Poza objętością istotny dla ryzyka litogenezy jest rodzaj płynów.
Wino, piwo, kawa, herbata oraz sok pomarańczowy obniżają prawdopodobieństwo wystąpienia kamicy wapniowej, zwiększają je natomiast sok grejpfrutowy, jabłkowy i pomidorowy.
Kawę, pomimo zawartości szczawianów, można zakwalifikować do napojów zmniejszających zagrożenie kamicą ze względu na zwiększające diurezę działanie kofeiny. Stwierdzono, że 240 ml kawy dziennie redukuje ryzyko wysolenia złogu o 10%, a szklanka herbaty o 8-14%.
Herbaty owocowe i ziołowe również ograniczają niebezpieczeństwo kamicy. Jedna szklanka soku grapefruitowego na dobę zwiększa możliwość wystąpienia kamicy nawet o 40%.